منوی دسته بندی

طرز کار کولر گازی

طرز کار کولر گازی

با عرض سلام خدمت همراهان همیشگی مقالات مجموعه سرما بی سرما

از سری  آموزش های تعمیرات کولر گازی در خدمت شما عزیزان هستیم .

در این مقاله طرز کار کولر گازی وسیکل تبرید تراکمی را مورد بحث و واکاوی قرار میدهیم

طرز کار کولر گازی
  سیکل تبرید تراکمی چیست؟

هنگامی که  شما به یک جسم گرما بدهید آن جسم گرم میشود و در حالت معکوس وقتی از یک جسم گرما گرفته شود آن جسم سرد خواهد شد.

مثال)خنک کاری کوزه آب بوسیله دستمال مرطوب

در گذشته جهت خنک کاری آب درون کوزه از یک اصل تجربی ترمودینامیکی استفاده میشد.به این طریق که یک دستمال مرطوب را دور کوزه آب میپیچیدند و بعد از مدتی آب درون کوزه خنک میشد (چگونه؟).علت این اتفاق این بود که کوزه جهت خشک کردن دستمال مرطوب بایستی از آب درون کوزه گرما دریافت میکرد.در نتیجه آب درون کوزه با از دست دادن گرما ،سرد میشد.

در سیستم کولر گازی و سیکل تبرید تراکمی نیز مشابه همین اتفاق می افتد.(چگونه؟)

 سیکل تبرید تراکمی کولر گازی به زبان ساده:

برای درک بهتر سیکل تبرید تراکمی یک نکته مهم را باید به خاطر بسپارید >>>ماده مبرد مورد استفاده در کولر گازی به طور ذاتی و شیمیایی تمایل دارد در حالت گازی باقی بماند .در سیکل تبرید تراکمی بوسیله کمپرسور و شیر انبساط و کندانسور و سایر اجزا ماده مبرد اجبارا به حالت مایع تبدیل میشود و پس از طی کردن مسیر لوله کشی وارد اواپراتور(پنل داخلی) میشود از آنجایی که ماده مبرد  تمایل دارد به حالت گازی برگردد ناچارا باید از محیط(پنل داخلی)گرما بگیرد .در نتیجه پنل داخلی (مشابه آب درون کوزه) سرد میشود .سپس بلوور فن با دمیدن هوا به پشت  اواپراتور سرد ، باد خنک تولید میکند

  اجزا اصلی سیکل تبرید تراکمی:

 1)کمپرسور

یکی از اصلی ترین اجزا سیکل تبرید تراکمی کمپرسور است.

کمپرسور وظیفه متراکم کردن گاز مبرد را در این سیکل به عهده دارد.

کمپرسور سیکل تبرید انواع مختلفی دارد از جمله کمپرسور رفت و برگشتی (پیستونی) ،اسکرو،اسکرال و …

 2)کندانسور

تغییر فاز ماده مبرد از حالت گازی به مایع در کندانسور انجام میشود.به این صورت که گاز متراکم شده در کمپرسور وارد لوله های کندانسور شده و در آنجا بوسیله فن کندانسور حرارت خود را از دست داده و به حالت مایع تبدیل میشود

کندانسور ها به دو نوع هوا خنک(خنک کاری با هوا و فن ) و نوع آب خنک(خنک کاری با آب ) تقسیم میشوند.

 3)شیر انبساط

وظیفه این قطعه کاهش فشار ماده مبرد است .مایع مبرد خارج شده از کندانسور قبل از ورود به اواپراتور (پنل داخلی) از شیر انبساط عبور میکند و فشار و دمای آن کاهش میابد.

در بعضی از سیستم ها از شیر انبساط و در بعضی دیگر از لوله مویین استفاده میشود که هر دو آنها عملکرد یکسانی در سیستم دارند.

شیر انبساط یا لوله مویین با کاهش ناگهانی سطح مقطع ، فشار و در نتیجه آن دمای مایع مبرد را کاهش میدهد و مبرد را برای تغییر فاز از مایع به گاز در اواپراتور آماده میکند.

 4)اواپراتور

برگرفته از واژه  evaporate به معنای تبخیر و تغییر فاز از مایع به گاز است.این قطعه به شکل رادیاتوری در پنل داخلی وجود دارد و سراسر پنل را در برگرفته است .مایع مبرد با حرکت در لوله های پر پیچ و خم اواپراتور به علت تمایل ذاتی برای بازگشت به حالت گازی از جداره اوا پراتور گرما میگیرد و به حالت گاز تبدیل میشود .در نتیچه اواپراتور خنک شده و باد سرد تولید میشود.

 ما در این مقاله سعی کردیم به کلیات این سیکل اشاره کنیم و یک ذهنیت هدف دار درباره این سیکل برای شما عزیزان ایجاد کنیم  

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

miladkargar_admin وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *